Translate

onsdag 15. april 2015

                                                 

                                                        LATMANNSLIV I THAILAND

Deilig med ferie, og med det mener jeg skikkelig ferie. Bade,lese,spise  - og forøvrig gjøre ingen verdens ting.  Så er vel Phuket rette plassen til akkurat det. Bassenget rett utenfor verandaen, og alt vi trenger i umiddelbar nærhet.

Basseng rundt på alle kanter er akkurat hva vi trenger nå .
Kokosnøtter !
De er selvføgelig å få kjøpt over alt. Eneste frukten,nøtta...hæ - er nøtter frukt ?
Anyway, - jeg har lest meg opp på kokosnøtter. De dekker alle kroppens behov, om jeg har funnet sannferdige kilder her :-)
Stapp full av vitaminer, mineraler og kostfiber.
Reduserer søthunger,forbedrer fordøyelsen,styrker immunforsvaret. Lurer egentlig på hva den nøtta ikke kan utrette av mirakler i kroppen vår jeg. http://www.coconutresearchcenter.org/
Så, bare å spise ei nøtt eller to om dagen - alle behov blir dekket.
Middag!, Hva er det ? Jeg har jo spist en hel meganøtt allerede lissom.

Kokos er sunt,..og jeg ser til at jeg for anledningen får i meg uante mengder av stoffet. Kokosolje -  til utvendig bruk, men selvsagt så ren at den kan drikkes (påstår de som solgte meg flaska). Har ikke testet det riktig enda.

Phukets rykte som "party hotspot" er nok ganske fortjent. Med Disco og barer på hvert hjørne, og egne partyhotell, er plassen  uten tvil et eldorado for festløver og natteravner. Her holder Beach klubbene åpne til sola strekker armene sine ut over strendene, og avslører restene fra nattens festligheter. Ikke alle har funnet veien hjem.
Hvor er jeg og hvor bor jeg, blir gode spørsmål sånn på morgenkvisten...

Vi må nok inn i skauen og opp i fjellene - bokstavelig talt, for å finne mer av det opprinnelige Thailand.
Roligere plasser, der folk med fest i øya ikke gidder å dra.
Nord Øst mot grensa til Kambodsja sier de som har greie på det.

Opp om morgen på joggetur, og for å nyte roen.Strendene er så godt som tomme såppas tidelig. Helt perfekt :-)

 Denne gangen reiste vi hverken som bobil tatere eller som backpackere. Til Thailand reiste vi nå som skikkelig A4 turister - med alt forhåndsbestilt. I alle fall nesten.
Derfor er det  selvsagt ikke noe problem å trekke seg tilbake til bassengkanten når støyen blir for voldsom for en gammel skrott.
Her er det fredlig og rolig og godt å være.

Kata Lucky Village and Spa
Jeg har til og med fått husdyr - to stk. De er døpt Snipp og Snapp.

Dette er Snipp. Han har røde hunder tror jeg. 

- og her har vi Snapp. Litt mer orange, enn rød.
Snipp og snapp hilser på hver kveld.
De bor nemlig ikke i et tre , men i taket her, rett utenfor soveromsdøra :-)
Ganske store er de også - ca 20 cm tenker jeg, og godt synlige for de som gidder å se opp.

Jeg er helt facinert av de beina jeg, med sugekopper og greier.
Misunnelig!
Tenk å ha sugekopper på beina . Gå rundt i taket liksom - uten å falle ned  ;-)


p.s. Borti gata her blir slike fanget med håv - og grillet!
     




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar