Translate

fredag 17. april 2015


                                                       

                                                               TRAFIKK OG SÅNT


For de som er ute etter et aldri så lite adrenalin kikk, kan anbefales å leie sykkel/bil i Thailand.
At trafikken også går på ventsre side, og veiene er smale og svingete gjør det hele mer spennende.


Som fotgjenger gambler du med livet hver dag.
Store turistbusser,trailere og lastebiler råkjører seg frem på veier mindre enn de verste møteplassene på Vestlandet.
Ikke bare kjører de som "djevler",med hundrevis av"selvmords"mopeder og Tuk Tuk(drosjer) rundt på alle kanter. Mange av kjøretøyene er i tillegg lastet med unger-bikkjer -mødre -tanter -onkler og you name it.
Butikken er også med - skrudd fast på sidevogna. Ikke noe nytt, men jeg venter stadig på at butikk og fører skal skilles ad i en av de mange svingene, eller bli sittende  fast i fronten på en møtende lastebil.



Turistene er akkurat like"sprø"som de fastboende.Kanskje sprøere, for de har liksom ikke grepet om kjøredoningene på samme måte som de lokale...
Bredde og høyde begrensning, stabilitet og sånt - pytt, hvem bryr seg om slikt.
Vel, skal ikke påstå at Kina er veldig mye bedre, men Thailand tar det hele til et helt nytt nivå.

Veiene er ikke store nok til slik massiv trafikk,men fysiske hindringer er som kjent til for å forseres.

Turister dopa på litt for mye sol og det søte liv, vingler avgårde langs veiene i Phuket i mikro shorts og bikinier. Altfor små til kropper i størrelse XX-large. Bluferdighet og trafikk blir fort glemt i varmen. I feriemodus er det meste lov!
Dette er Thailand, her kan vi kle oss som vi vil, drikke som vi vil - og selvsagt også kjøre som vi vil. Que Sera,Sera (Whatever will be, will be)

Ungene flyr aldri ute i trafikken, de er heller en del av den.
Paradokser over alt, og jeg som en gang klagde på skolevegen til ungene - haha - aldri klage mer nei.
Her hadde de nok bare sett dumt på meg - gjorde de forresten hjemme også.
Deal with the traffic or die,..simple as that!!
Det er faktisk høyere overlevelses garanti som soldat hos militærjuntaen i tjukke jungelen lenger nord.
Derfor flyr ikke ungen rundt i trafikken her, det lærer de fort - etter at halve slekta er kjørt ned.
De holder seg vekk fra veien, samme gjør bikkjene. Det er veldig kloke hunder her i Phuket!

Bare frosker som er dumme nok til å hoppe uti gata, og de er flate før de får sagt kvakk. Mange flate frosker her forresten!

Men alt dette visste jeg jo, for jeg har vært i Thailand før.
15 år siden det, og et stykke lenger sør-vest. Men  det var ikke fullt så ille den gangen - tror jeg?

Eller har jeg blitt pysete med årene?

Jepp, sannheten er at jeg har blitt en smule pinglete.
Tør ikke bade i mørket lenger en gang,
det skjedde liksom helt brått etter haisommer I,
eller var det haisommer II ?
En av de i alle fall!

Nå tør jeg ikke leie selvmordsmoped heller,
for ikke å snakke om strikkhopping...Uææ !

-ikke gå i mørke gater,
-spise sunt,
-legge meg tidlig,
-skrekkfilmer er tabu ( jeg blir jo livredd)
-refleks,
-svømmevest..

Herreguuud!

Farlig å leve
.......
Husk fallskjerm!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar