Translate

tirsdag 21. april 2015



                                                             SONGKRAN

Thailands New Year, og Asias største vannkrig.

Vi hadde garderte oss på best mulig måte med innkjøpte billigtelefoner fra Kina. De kunne vi bruke disse crazy vanndagene mens våre egne telefoner lå trygt på hotell rommet.

Men jeg bekymret meg likevel - spesielt da jeg forsto at ekstrafly med horder av gærne mennesker fra hele verden ble flydd inn - nettopp for å være med på festen. En million ekstra galninger kommer til Thailand for å ha vannkrig!
Er det mulig liksom.
Jeg ønsket nemlig ikke å få ødelagt telefon, kamera og pc av en gjeng "tullinger" som flyr rundt og heller vann i hodene på hverandre.
Men jeg fikk vel bare "suck it up" og beskytte meg som best jeg kunne. Det var vi som gjorde den fatale "feilen" å bestilte billetter akkurat mitt i Thailandske Nyttårsfesten.

Turister gjør seg klare til vannkrig !
Egentlig begynte vannkrigen dagen før. Noen forsiktig vannstråler ble skutt ut fra vannpistoler i hendene på fnisende unger. Det tok imidlertid ikke lang tid før små pistoler var byttet ut med hageslanger, brannslanger og vannbøtter.
Det funka en stund å "drepe de litt med blikket" - ungene altså. Ikke noe vann her takk - or you will die !
Mannen min prøvde til og med å bestikke en liten kar med penger. Her, du får penga - og jeg slipper å bli bløt!
Thank you sir, svarte guttungen - putta pengene i lomma og satt hageslangen mitt i fleisen på  patriarken. At han turde! Men det ble i alle fall vendepunktet for min del. Her var det bare å gripe nærmeste vannbøtte og ta igjen.
Hvem vil ikke være 7 år igjen, med et vanngevær i nevene? ;-)

Ved turistenes hjelp blir Songkran en gedigen vannkrig.
Phuket forandrer seg fort. Gater blir stengt av, og horder med mennesker - armert til tennene med vannpistoler og bøtter velter frem.
Vannslanger blir koblet opp til nærmeste vannkran, og butikkene låner villig ut både bøtter og spann.
Tankbiler - fylles opp med tusenvis av liter vann - og parkeres langs fortauene."Free ammunition"står det på bilen.

Gamle og unge står til knes i vannfontenene - travelt opptatt med å fylle opp vanngevær, bøtter, kopper og kar. Heldige er de som har sikret seg fiskebøtter fra stranda, men sandbøttene til småunger går visst også greit.

Det er ikke mulig å komme unna - ALLE blir spylt.

Drosjesjåførene stopper de åpne Tuktuk drosjene sine foran  hver eneste vann stasjon - kun for å dynket passasjerer.
Intet mindre enn et komplott dette her. Sjåførene smigrer og overtaler "ofrene"med lovnader om trygg ferdsel fra hotellene forbi massene med vann.  Istedet blir de kjørt direkte til løvens hule - hahaha...der sitter de da, med kjolene klistret til våte kropper, håret i tjafser og sminken renner helt ned i bh-en.
Tenk at jeg kan være så ond - fryde meg over disse stakkars menneskene som ante fred og ingen fare.

Det er nemlig fort gjort å bli litt vill og gal midt i den feststemte massen. Massesuggesjon heter det, og har vel ført til verre ting enn vannkrig. Men vannkrig kan jo være ille nok. Oppsatt hår og fine kjoler får hard medfart...hæ,hææ - dør litt.
Her blir vi alle druknet i både vann og kalk.

Kalk - en gammel tradisjon som var ment som velsignelse blant munkene - et ønske om lykke og velstand. Mens vannet symboliserer renselse. Vannet skal vaske vekk "bad luck".
Derfor; til mer kalk og vann - til større velstand og lykke.
Vi får nok av både kalk og vann!
Dåpen hjemme virker...hmm, noe pinglete i forhold - for å si det slik.

Tønner med vann lastes opp på pickupene.



Dette er ungenes heyday ;-)
I dag er dagen politmenn i Thailand går søkkvåte rundt i gatene med vannpistoler og kalk merker i panna. Her er alle mot alle, og bevæpnede "villmenn"står klare til angrep på hvert eneste hjørne.
Ingen plass er trygg og ingen går fri. Ung, gammel, politimann eller nyfrisert turist - spesielt ikke om du er nyfrisert turist.

Jeg døør! Holder seriøst  på å le meg i hjel. Dette er det mest crazy,vannvittige jeg noen gang har vært med på. En gang var vi dumme nok til å gå hjem å skifte. Jeg tror det tok ca 5 min før vi var søkk våte nok en gang.
Og slik gikk nå dagen.

Motstand mot vannkrig var for lengst byttet ut med krigersk hevnlyst.
Kanskje var det slik de følte det, Viking berserkene - rusa som de var på fluesopp? I så fall skjønner jeg de glemte tid og sted og gikk rett i døden. Massesuggesjonen dro oss lett inn i "galskapen" - helt uten fluesopp;-)

Tørr iPhone ?

Og slik beskytter man telefonen sin! Egen plastbag -med touch screen. Det går fint å ta bilder        gjennom posen. Det går også fint å rafte, padle og dykke inntil ti meter med telefonen rundt halsen - i følge reklamen!? 

Det er viktig å innvestere i skikkelig våpen.
Neste gang skal jeg være med fra førsten av. Reise inn med resten av bermen til en større by. Mer mennesker,..mer galskap. Det er lov å drømme ;-)
Vannkrigene i Thailand under Songkran er i alle fall noe for seg selv, og bør oppleves.



Men,Thailands trafikk er som kjent blant den aller farligste i verden, og trafikk ulykkene får et kraftig oppsving disse Songkran dagene.
Det er ikke lett å holde seg på beina når vannet strømmer gjennom gatene. Enda verre  blir det å holde sykler og mopeder på veien, spesielt etter en bøtte isvann midt i trynet.

Litt sjokkerende å kunne konstaterer at ingen hensyn til sjåfører ble tatt - overhodet!
I 2014 døde 246 mennesker ekstra under Songkran dagene i Thailand i følge The Bankok Post(tallene varierer) - flere tusen ble skadet.
Jeg aner ikke hvor mange som strøk med i år.

Vannkrig i edru tilstand er en billig livsforsikring!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar