Translate

mandag 18. mai 2015



                                                               WOLF TOTEM
                                                   

I helgen har jeg sett film - en film jeg "tilfeldig" kjøpte på gata i Shanghai for et par måneder siden.
Wolf Totem heter filmen, og jeg hadde aldri hørt om den. Den ble ene og alene kjøpt pga coveret og fordi jeg liker mongoler :-) Lite ante jeg om oppmerksomheten filmen allerede har fått her i Kina.



Med null forventninger lot jeg meg lett underholde av vakker natur, dyr og nomadeliv. Vi besøkte Mongolia for ca et år siden og interessen for landet ble ikke akkurat mindre av det.
Mongolia er magisk nemlig - med sine eksepsjonelt dyktige ryttere, og noe av den siste uberørte villmarken på planeten. Steppelandet har store flokker med dyr som går fritt over alt. Hester -yakokser -kameler -sauer og geiter.Ingen gjerder noen plass - til og med grisene går i flokk. Til stor glede for grisen selvsagt. Dyrevelferd i ordets rette forstand :-)

 Her er noen bilder fra turen gjennom Arkhangai provinsen sommeren 2014.
Hos nomadefamilien vi lånte hester av til turen vår :-)


Ungdommer på hestefestival i Arkhangai, Mongolia.
Natur og hester så langt øyet rekker.Kan det bli bedre ? :-)
Frokostbesøk
Nå handler ikke historien i Wolf Totem  om "Ytre" Mongolia, men om det Indre Mongolia som ble en del av Kina allerede i 1921 - med alt det har medført av konflikter mellom Han kinesere  og mongolske nomader.

Filmen foregår et par år inn i Kulturrevolusjonens Kina - i 1960 årene.  De to kameratene Chen Zhen og Yang Ke blir sendt fra universitetet i Beijing til Indre Mongolia for å lære nomadebarn og lese og skrive. Det viser seg fort at det er guttene som lærer mest. Spesielt Chen lar seg facinere av livet på steppene - og ikke minst av ulvene. Det ender med at han adopterer en ulvunge - i all hemmelighet, for å lære mer om dette dyret mongolene ser på som "Guder".
Da Den Røde Hær masjerer inn på arenaen og ødelegger ulvenes matforråd, går ulvene til slutt til angrep på husdyrene. Dette leder selvsagt til en rekke konflikter mellom ulver og mennesker -  til slutt gir regjeringsoffiseren order om å drepe alle ulvene i området.

Wolf Totem handler om den viktige balansen mellom menneske og naturen de lever i, og av. Den handler om den økende industrialiseringen og hvordan den påvirker nomadelivet - men mest av alt handler den om ulvene.

Boken Wolf Totem har kommet i mange opplag - og med mange cover.

Filmen som er basert på den bestselgende novelle boken med samme navn, og skrevet av forfatteren Lu Jian (under pseudonym navnet Zhang Rong), ble gitt ut i 2004. Den ble fort en av de mest populære bøkene i Kina i denne tid. Det er trykt millioner av kopier og enda flere piratkopier. I 2007 vant novelle historien  The Asian Literary Prize. En pris forfatteren aldri fikk hentet i mangel på pass. Lu Jian satt nemlig tre år i fengsel for  sin rolle i protest opptøyene i Beijing 1989, og har siden den gang ligget lavt. Han var forfatteren som ingen visste hvem var - ikke en gang kollegene på universitetet visste han hadde skrevet bok.

I boken lever Lu Jian ut litt av sitt eget liv. Akkurat som hovedpersonen i boka tilbragte han mange år på gresslandet i Indre Mopngolia, og akkurat som i boka lot han seg imponere og facinere både av nomadelivet og av ulvene der. Han adopterte imidlertid aldri noen ulv.

Historien i Wolf Totem kritiserer kraftig både Kinas historie og sivilisasjon.
Skjelden har en bok i Kina vært mer kritisk enn denne - uten å bli sensurert - sier forfatteren selv, som mener Kina nå er rede til å motta kritikk, men at kritikken må være rettferdig.


Se traileren her


Wolf Totem ble sluppet ut i Kina i februar 2015, i starten av det kinesiske nyttår  - og i Ulaanbaator, Mongolia i april.

Nå har filmen vunnet pris både for beste regissør og beste visuelle effekter - og det er definitivt dyrene som gjør den beste innsatsen i filmen

Etter at jeg fant ut at filmen var produsert av franskmannen Jean Jacques Annaud- samme mannen som lagde filmen The Bears(1988) - en film som vant en rekke priser blant annet som beste naturfilm  - falt det på plass noen brikker.
Det tok Jean Jacques ti år å lage The Bears. Syv år tok det han å Wolf Totem. Flere av ulvene i filmen ble trent fra de var født, og resultatet har blitt fantastiske bilder og filmscener, og ja -noe formenneskeligelse av dyrene er ikke til å komme utenom, men ahh - så herlig å bare la seg rive med.

Det er mange flotte sener i Wolf Totem og hele 98% av det som blir vist i filmen er ekte.
 Fotografiene og fantastiske dyrescener bærer historien frem der skuespillerprestasjonene kanskje er litt så som så.

Filmen  synligjør også  konflikten mellom nomadenes mange hundre års tradisjoner og livsstil, og Kinas behov for å fø en stadig voksende befolkning.
Indre Mongolia huser for tiden ca 24 millioner mennesker, og bare ca 20% av disse er mongolske bønder.  Forørkning av steppelandet og gruvedrift gjør det vanskelig å opprettholde livet som nomader.
Indre Mongolia har noen av verdens største kullreserver.

Millioner av kinesere har sett filmen nå, og den har satt igang en heftig debatt om forholdet mellom mennesker og naturen, og ikke minst - forholdet menneske -ulv.
En debatt som ikke er helt ukjent hjemme i Norge.
Kritikere mener ulven blir forherliget og idealisert, og at den"back to nature"greia er en idiotisk romantisering vi burde være ferdig med nå i vår tid. Vi må heller følge utviklingen å slutte og oppføre oss som "sentimentale fjols".
Klar beskjed altså!
Supportere ser litt mildere på det, og forteller at filmen har forandret mange kineseres syn på både  ulv og natur.
Som en av skuespillerne sa det : "Jeg har alltid hørt at ulven var ond og grusom. Etter å ha spilt sammen med ulvene vet jeg nå de har en annen side. De er både sosiale og intelligente vesner. Og enda mer fantastisk  - de kan både samarbeide og kommunisere."
Tenk det!!


Wolf Totem er den største dyrefilmen som har blitt laget i Kina noen gang.
Det ser ut som Kina nå ønsker Vestlig filmindustri velkommen - og det vil igjen si bedre lover for dyr på filmsettene her i Kina.Tilstedeværelse av veterinærer blant annet - noe som er helt fraværende ved kinesiske filminnspilling i dag.

Dermed ser jeg filmen som et stort bidrag til ikke bare diskusjonen om naturvern- men ikke minst, en fortgang i dyrevern. Filmen har blitt beskrevet som den mest følelsesrike filmen i kinesisk filmhistorie, og det sier jo litt. Det var kanskje på tide Kina fikk nettopp en slik film. En historie som kan sette både natur og dyr i et større perspektiv.

Fra filminnspillingen

Når Kinesiske myndigheter har gått med på både å filmatisere en bok som Wolf Totem , og attpåtil med en vestlig filmprodusent -uten sensur - ja, da må det være oppløftende:-)

Dessverre har ikke  ulve filmen fått med seg mer enn 1/10 del av selve historien skal jeg tro mannen fra CCTV ( China Central Television) - dermed må jeg selvsagt lese boka også - som selvfølgelig er mye bedre enn filmen. Pleier jo å være slik.

Wolf Totem kan bane vei for et mer humant dyrehold i Kina.
Får menneskene her en aha opplevelse i forhold til ulven, og dermed også forstår at dyr har følelser og "sjel", er det veldig gledelig!
Så får det heller være at ulvefilmen er en smule romantisert og ulven også en smule menneskeliggjort.
Det er nemlig akkurat det som trengs i Kina nå.

AMEN





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar